Kiedy dodatkowe zadania w pracy stają się nie do udźwignięcia, objawiając się przez spadek nastroju, utratę energii, częstsze pomyłki, brak kreatywności czy problemy z koncentracją, to bezsprzecznie sygnalizują one, że masz na głowie zbyt wiele obowiązków. W takim momencie nadszedł czas na opanowanie sztuki asertywnego odmawiania i wdrażanie planu naprawczego.
Trening asertywności
Asertywność nie jest agresją. Jest to zdrowe wyznaczanie własnych granic – tłumaczy specjalistka. Każdy ma prawo do poszanowania swoich potrzeb, które nie są ważniejsze czy mniej ważne od potrzeb innych osób – wszyscy jesteśmy równie istotni.
Praca nad asertywnością jest kluczowa, jeśli nie chcesz rezygnować z siebie. Jak wynika z raportu „Zdrowie psychiczne na polskim rynku pracy”, aż 45%[1] pracujących Polaków często pracuje „nadgodziny”, zaniedbując swoje domowe obowiązki i wpływając tym negatywnie na swoich bliskich.
Mówi Katarzyna Leśniak: – Dodatkowo, często zaniedbujemy odpoczynek, co może negatywnie wpływać na nasze dobrostan fizyczny i psychiczny.
Więc jak ćwiczyć asertywność? Oto 5 porad specjalistki:
1. Informuj o przeciążeniu pracą: jeżeli nikt nie wie, że masz zbyt wiele zadań, to prawdopodobnie będziesz dostawać kolejne. Może istnieć przekonanie, że jeśli nie powiedziałeś „stop”, to jesteś w stanie sprostać wszystkiemu. Wskazane jest przygotowanie konkretnych argumentów – prezentowanie przełożonym szczegółowej listy zadań będzie bardziej przekonywać niż stwierdzenie: „mam za dużo pracy”
2. Poproś o pomoc – nie krępuj się informować swoich przełożonych o swoich potrzebach, jak na przykład wsparcie przy konkretnych zadaniach w ramach realizowanego projektu.
3. Kontroluj swoją listę rzeczy do zrobienia – wiele osób, które są pełne entuzjazmu do pracy, ma tendencję do brania na siebie więcej niż są w stanie udźwignąć. Upewnij się, że nie bierzesz na siebie za dużo.
4. Nie bój się odmawiać i argumentować: powiedzenie „nie” bywa trudne, ale jest łatwiejsze, gdy je uargumentujemy. Można dodać: „Mam nadzieję, że rozumiesz, ale mam dużo swoich obowiązków”, „to nie jest nic personalnego, po prostu teraz kończymy projekt i mamy przy tym mnóstwo tematów”.
5. Zastanów się nad sobą: obserwowanie siebie i swoich reakcji na konkretne sytuacje jest ważne w treningu asertywności. Pytaj siebie: co czułem/-am gdy odmówiłem/am komuś? Dlaczego angażuję się w tyle projektów? Jaką cenę za to poniosę? Czemu zależy mi na byciu miłym?